torsdag 3 juni 2010

Läget för lagen

I gästboken för www.treanfyran.se har man diskuterat om det rent av är en fördel att ha långa resor till bortamatcherna, eftersom de lag som reser till Gotland för att möta Dalhem oftast vunnit medan Dalhem i stället vunnit på fastlandet.
Jag vill verkligen inte smolka ner Dalhems glädjebägare, men åtminstone i damserierna brukar det vända på hösten. Gotlandslagen går alltid bäst på våren . . .
Efter att ha talat med ett antal personer som, åtminstone vad gäller fotboll, jag anser vara mycket klokare än jag har jag blivit ännu mer osäker om årets serie. Många talar om spelare som varit eller är skadade, flera än vanligt är bekymrade över nivån på domarna, "jämn serie där alla kan slå alla" är väl en hyfsad sammanfattning.
Men då vill jag också återkomma till att det går väldigt bra för "norrtreanlagen" i div 2 Norra Svealand, Rotebro och Strömsberg hävdar sig bra som nykomlingar, Sollentuna, Frej, GUSK går bra. Kanske är vi lite bortskämda, kanske har Norrtrean varit så bra de senaste åren att vi, eller åtminstone jag, blir lite besvikna när vi får se mer normal division 3-fotboll?
Det kan också vara så att Kungängen, Dalhem och IFK Uppsala faktiskt är rätt mycket bättre än de lag som kommit upp från fyran de senaste åren. Det finns verkligen inga lätta matcher i år. Och med Enköping, Bele Barkarby och Ängby på gång blir det ännu värre nästa år. Bele Barkarby vann i stort sett allt mot div 3-lag på försäsongen och slog i kväll ut Karlberg i Sthlm Cup.
Varningsligan hittar ni på www.treanfyran.se - avstängda denna omgång enligt StFF:s matchrapporter Kenneth Otieno, Bagarmodden, Claes Eklund och Linus Ahlin, Heby, Erich Negrete, Järfälla, Jora Salem, Spånga, och Toni Arapovic, IFK Uppsala. Notera att efter sju omgångar ingen spelare i norrtrean fått någon matchs extra avstängning!
Antal spelare som blir avstängda efter nästa varning: Bagarmossen 2, Bollstanäs 3, Dalhem 0, Heby 1, Järfälla 1, Karlberg 2, Kungsängen 3, Norrtälje 2, Råsunda 2, Spånga 3, Täby 2, Uppsala 1.
Jag hävdade i olika sammanhang förra året att vi hade bättre domare än vad vi förtjänade, bättre domare än spelare med andra ord. I år är jag inte beredd att göra samma värdering, trots vad jag sagt om årets spelstandard. Men jag har ju å andra sidan bara sett ett tjogtal matcher.

2 kommentarer:

  1. Kul läsning. Jag tror inte att årets serie är direkt sämre, men det fattas ett rejält topplag. Kanske är BKV det laget senare i höst.

    SvaraRadera
  2. såg KB mot bele barkaby och bele blev totalt mosade och KB hade ställt över minst 5-6 spelare. Matchen slutade märkligt nog 2-2 men Bele hade en handikappstraff i bagaget. Bele imponerade inte på mig som åskådare tyvärr...

    SvaraRadera