lördag 10 juli 2010

Nu är halva serien spelad. Och nu borde det vara bevisat att jag hade fel när jag skrev att div 3 Norra Svealand var en dålig serie i år.
Men dessvärre hade jag rätt. Det finns inga div 2 lag i trean i år. Kanske finns det inte mer än ett div 4-lag heller, men det är ju en annan historia.
BKV Norrtälje har en antydan till div 2-lag, med fyra hyfsade lagdelar. Men att lag som Dalhem och Heby, med målvaktens ut- och insparkar som bästa anfallsvapen, ligger i topp är ett underbetyg till alla andra lag. Kungsängen klarar inte hösten ut, med nyckelspelare som tävlar om att få flest gula kort.
Karlberg har överraskat positivt. Från förra årets värsta buslag har man utvecklats till ett gäng som gillar att spela fotboll - jag gillar verkligen förändringen! En positiv överraskning är också IFK Uppsala, som i motsats till de senaste årens lag från Upplandsfyran har både spelidé och duktigt folk framåt. Självklart är det också bra att Gotland äntligen hävdar sig i trean, även om jag nog tycker att det beror mer på svagt motstånd än på egen kvalitet.
Bagarmossen var just det mittenlag vi väntat oss. Bollstanäs är för mig en negativ variant. Med så många spelare kvar från i fjol tyckte jag att laget borde ha tagit topp direkt. De matcher jag sett jag gjort mig besviken: misstag bakåt och mer av individuella prestationer än organiserad fotboll framåt.
Att Spånga, Råsunda och Järfälla inte lyckats så bra i vår är egentligen helt naturligt; man kan inte byta ut runt 15 spelare utan konsekvenser. Det kan bli bättre i höst, om de nya har rätt inställning.
Att Täby IS finns i botten är för mig en stor besvikelse. Laget har fört nästan alla matcher, men haft en märklig oförmåga att göra mål, inte ens de tre straffarna som kunde betytt fem poäng har gått in.
I våras skrev jag: Det kan bli en sån där förfärlig serie där bara en poäng skiljer mellan kval till tvåan och kval till fyran. Det gäller än. Men för vissa lag väntar sanningens minut tidigt. Täby möter Dalhem borta 24/7, Heby borta 27/7 och Bollstanäs hemma 31/7. Fem poäng är godkänt, men egentligen behövs minst sju.

5 kommentarer:

  1. Jag tror du har fel i att Kungsängen inte håller hösten ut. Flera Nyckelspelare som gått långtidsskadade är på väg att konkurrera på allvar igen. Tror att du kommer få se en överaskning där och att de kommer att sluta topp 4:a!! / KIF

    SvaraRadera
  2. Jag tycker väl inte att man ska förringa Dalhem och Hebys insatser. Dom har väl gjort det bra eftersom dom ligger där dom ligger? Hellre vinna fult än förlora snyggt? För nykomlingar är det bara poäng som räknas. Hur dom tas är det väl ingen som bryr sig om direkt? Och serien är väl mer spännande när det är jämt istället för att bottenlagen sågas av omgång 3 och resten av lagen inte behöver bry sig det minsta. Nu har alla lagen mött varandra och vet kanske hur man ska göra i nästa match.

    SvaraRadera
  3. Nej, jag vill verkligen inte förringa Heby eller Dalhem eller något annat lag som är bra på att utnyttja egna talanger och motståndarnas brister. Tvärtom - det är ju helt rätt! Men jag vill ju så gärna få se matcher som gör att jag känner mig helt tillfreds när jag går hem, oavsett om "mitt" lag har vunnit eller förlorat. Jag skulle så gärna vilja se en match i norrtrean där jag efteråt kan säga: De här två lagen är rakt igenom, från målvakt till tränare, av division 2-klass. Ingen faller ur ramen nedåt, några sticker fram uppåt.
    Den matchen har jag inte sett än i år. Men jag har sett många lag som utnyttjar sina resurser fantastiskt bra. Du nämner Heby och Dalhem, jag kan tillägga Karlberg, Uppsala, Kungsängen, Råsunda. Norrtälje klarar sig utan att behöva vara "fantastiskt bra" på att utnyttja sina resurser.
    Men gissa gärna: Vem vinner hösttrean (omg 12-22?)

    SvaraRadera
  4. Uppdatera, annars stäng sidan!!

    SvaraRadera
  5. skit i att gå in om det inte passar!

    SvaraRadera