tisdag 25 maj 2010

Nej, inte lika bra . . .

Kan man bli glad när någon skriver att det här "var vår svagaste halvlek i år"? Jovisst, när BKV Norrtäljes referent såg samma sak som jag, att serieledarna såg ut som ett mediokert division 4-lag i matchen mot Täby, kändes det lite bättre. Inte kunde detta vara seriens bästa lag, tänkte jag. Och kände lite oro.
I fjol var Strömsberg (våren), Rotebro och Bollstanäs (hösten) tre division 2-lag i trean. Rotebro klarade ju kvalet och både Rotan och Strömsberg har inlett division 2-spelet hyfsat, med i stort sett samma trupp som i fjol. Men nu vidhåller jag vad jag skrev för några veckor sedan: Norrtrean i år är inte lika bra som i fjol. Rösta bort mig om ni vill, men tyvärr tror jag har rätt.
Nu kommer vi säkert att få se rätt markanta uppryckningar från flera lag under resten av året. Många hade under snövintern usla träningsförutsättningar och det faktum att flera lag haft skador på nyckelspelare har säkert påverkat både tränarnas matchupplägg och spelarnas självförtroende. Men ännu har jag inte sett några som växt ut till kandidater till spel i högre serier, närmast ligger väl Andreas Bellander i Norrtälje.
Kungsängen som började starkt har trasslat till det för sig med många avstängningar, två i lördags och två nya i bortamatchen mot Norrtälje på torsdag. Det känns som en given etta, och chans för ett litet ryck i tabelltoppen för BKV.
IFK Uppsala har chans att ta sin tredje seger hemma efter flytten till Studenternas och känns för mig som tydlig favorit mot Dalhem. Spånga-Järfälla och Råsunda-Bollstanäs är adrenalinstinna, nu måste Bollstanäs börja ta trepoängare.
Och det gäller i än högre grad Täby IS. Snart har laget spelat i åtta timmar utan att göra mål, trots klart spelövertag i nästan alla matcher. Om "ketchupeffekten" finns i verkligheten borde Bagarmossen känna viss oro inför matchen i Täby på lördag, då det också äntligen blir match på Tibblevallens gräs.
Lite ironiskt för Täby att Tedla Teferi i Vasalund (div 1) och Mohammad Ali i Akropolis (div 2) visar att de lärde sig målskytte i TIS i fjol.
När SvFF:s veckomöte med avstängningsbeslut är klart lägger jag in listan på vilka spelare som får se helgens matcher från sidlinjen.
Domaren Adam Camél har meddelat att det råkade bli fel i matchrapporten Råsunda-Kungsängen - det är nu korrigerat och också inlagt på http://www.treanfyran.se/ och infogat i kommande avstängningsrapport.

1 kommentar:

  1. För att krångla till det lite spelar IFK Uppsala på Lötens konstgräs i helgen. Detta på grund av en så kallad IFK-dag där flera av föreningens lag har matcher back-to-back på samma plats.

    SvaraRadera