torsdag 5 november 2009

En Blomquist på Kungsängen

Peter Svensson tog i år upp Kungsängen i division 3. Nu tar han sig an nästa utmaning; Bollstanäs till Allsvenskan. Fast då gäller det damfotboll, där han som tränare haft glädjen att se sitt lag etablera sig i näst högsta serien.
Men det går inte att träna två lag på så hög nivå. Ny tränare i Kungsängen är Micke Blomquist och då vet alla som hållit på med fotboll i Stockholm att det är en, vanligtvis, glad person med en målvaktsröst som når andra kortlinjen. Och att det är lika svårt att tänka sig Kungsängens IF utan Blomquistar som det är att tänka sig en Blomquist utan Kungsängen.
Kungsängen har växt ihop till ett kamrattätt lag de senaste 4-5 åren, ganska många spelare kommer i dag från Kallhäll i västra Järfälla. Kallhäll var liksom Jakobsberg, Viksjö, Barkarby och Bele en del av det tänkta underlaget när kommunlaget FC Järfälla bildades. Riktigt så som det var tänkt blev det inte.
Häromdan när jag röjde i trägårn upptäckte jag att rosorna som jag inte fått fart på i år, och som jag tänkte gräva upp, hade ett härligt nät av nya rötter. Dom kommer att blomma nästa år. Och då tänkte jag att det finns kanske likheter mellan gamla rosor och gamla fotbollslag.
Gammalt växer plötsligt när man börjat misströsta. Och nytt som ser ut att bli så storslaget falnar fram mot hösten.
Men lycka till Järfälla FC, förstås! Laget förtjänar bättre än de supportrar som skriver på hemsidans gästbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar